We gaan beginnen

maandag 23 november 2015

‘Ik ben de nieuwe voorzitter van ViP.’

‘Van wat?’

‘Van Vers in de Pers.’

‘Wat is dat?’

‘De sectie voor studenten en starters van de NVJ.’

‘Oh, leuk.’

Zo gaat bijna elk gesprek dat ik voer sinds ik in september aantrad als voorzitter van ViP. Studiegenoten, vrienden, kennissen: slechts een handvol weet wat ViP is. Ik zie het als onze taak om dat te veranderen. Er is geen generatie die ViP zo kan gebruiken als de onze. Niemand van onze generatie journalisten verwacht nog een vaste baan te vinden. In ieder geval niet in de journalistiek. Freelancen wordt ons leven. Een leven waar ik op zichzelf alle vertrouwen in heb.

Maar wat er met dit leven verdwijnt, is de redactie. Omdat journalistiek een vrij beroep is, zijn er weinig regels aan verbonden aan dit vak. Hoe goed we ons ook proberen voor te bereiden met een journalistieke opleiding, de fijne kneepjes leren we op de redactie. Collega’s maken ons thuis in hun journalistieke cultuur. Die redactie valt weg voor onze generatie, terwijl we er niet minder behoefte aan hebben. Ook wij willen ons aan iemand kunnen toetsen en van iemand kunnen leren.

Ik hoop dat ViP die plek kan innemen. Een plek waar jonge journalisten elkaar kunnen vinden, om van elkaar te leren en met elkaar te kijken waar de journalistiek naartoe moet. Dit is geen kleine ambitie. Zeker niet voor zo’n onbekende club. Toch hebben we ons voor de komende drie jaar twee taken gesteld: jullie moeten ons kennen en weten wat jullie aan ons hebben.

Daarom schrijf ik ook deze column. Elke week schrijft een ander bestuurslid over wat hem of haar bezighoudt. Met een oproep om mee te denken en discussiëren. We komen naar jullie toe. We organiseren programma’s op scholen. Om jullie te leren kennen. We nemen jullie mee naar de rest van de NVJ. Studenten en starters zitten met veel vragen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met tarieven, branded content en auteursrecht? Vragen die wij graag beantwoorden, maar waar een andere sectie veel beter zicht op heeft.

Onze eerste stap in jullie richting is een enquête. Wij willen van jullie weten waar jullie behoefte aan hebben. Dan kunnen wij dat voor jullie organiseren. Als er nu al dingen zijn die je wil melden, laat dat dan horen. Laat een comment of bericht achter op Facebook, Twitter, stuur een mail. Zo beginnen we.