‘Twitter is mijn podium-tool’

Rechtbankverslaggever Chris Klomp haalt zijn meeste omzet, zo’n 85 procent, uit zijn online activiteiten. Voor hem was het overschakelen naar digitaal verdienen de oplossing voor een aantal problemen die hij offline tegenkwam: uitgevers met nul erkenning, uitgevers die minder gebruik van hem wilden maken, of uitgevers die hem 6,70 euro voor een rechtbankverslag betaalden.

Hij moest het anders doen. Om bekendheid te genereren werd Chris Klomp een merk. ‘Ik schreef artikelen op mijn website, maar dat leverde niks op. Ik had al snel het idee dat Twitter weleens mijn redding zou kunnen zijn, een ontzettend waardevolle podium-tool.’

Veel bereik halen

Maar je moet wel wat doen om veel bereik te halen en wat Klomp deed, is misschien niet voor iedereen geschikt, erkent hij. Hij was niet te beroerd om enkele online fitties aan te gaan. Daar heb je brede schouders voor nodig, maar het leverde hem in elk geval behoorlijk wat extra volgers op. Vervolgens twitterde hij alles over #hoogwater bij Woltersum en over Project X in Haren. Het leverde hem genoeg aandacht op en Klomp werd uitgenodigd bij radioprogramma Casa Luna en hij kreeg een vaste rubriek bij Giel Beelen.

Betalen voor rechtbankverslagen op Twitter

In 2014 vroeg Klomp zijn volgers naar de bereidheid om te betalen voor zijn rechtbankverslagen op Twitter. Hij startte zijn gesloten account @Realtwitcourt. Binnen 48 uur stond er 500 euro op zijn rekening en binnen een week 1000 euro. ‘Inmiddels heb ik 440 volgers die me 3,90 per maand betalen om rechtbankzaken live te volgen. Ik heb laatst uitgerekend dat ik ongeveer een euro per tweet verdien.’ Zelf vindt hij het verslaan van rechtbankzaken via Twitter grote voordelen hebben. ‘Ik heb meer ruimte, omdat ik tweet na tweet kan publiceren en het tweede voordeel is dat het interactief is. Ik kan direct vragen beantwoorden.’

Zijn weblog leverde intussen nog steeds niets op, totdat hij op het spoor werd gezet van Reporters Online en Blendle, waar hij zelf zijn stukken kan publiceren. ‘Mijn beste verhaal is meer dan 5000 keer verkocht.’

Om een indicatie te geven wat Klomp zoal verdient, laat hij enkele voorbeelden zien: 1500 tot 3000 euro voor een stuk in Linda, 300-600 euro in VIVA, 50 euro voor een krantenbericht, 800-1000 euro per maand Realtwitcourt en 500-600 euro per maand Blendle. Daarnaast heeft werkt Klomp voor AD online.

3 tips 

  • Word een merk, mensen moeten je kennen en daarom heb je een podium nodig met veel volgers
  • Wees zichtbaar en blijf zichtbaar
  • Werk aan je specialisme; journalisten die het beste online verkopen zijn ofwel uitgesproken of hebben een specialisme.

 

(Dit artikel is eerder verschenen naar aanleiding van het evenement Digitaal Verdienen, dat NVJ Zelfstandigen organiseerde op 14 januari 2016)