Diversiteit: Wel of geen diversiteit, een strategische keuze

donderdag 11 mei 2017

Is meer diversiteit op redactievloeren wenselijk? Mark Deuze zei eerder in NRC dat van je democratische taak weinig overblijft als je dat alleen voor rijke hoogopgeleiden doet. Daar kun je bij denken: tenzij dat juist je doelgroep is.

 

Eerst maar even de cijfers: in 2010 was ongeveer 35 procent van de redacteuren vrouw, 2 procent was niet-westers. De gemiddelde leeftijd was 50. Tien jaar er voor waren deze cijfers vrijwel hetzelfde, met een verschil. De gemiddelde leeftijd was 42. Conclusie: de redactievloeren zijn in tien jaar niet diverser geworden, maar wel ouder. Meer studies wijzen uit dat redacties niet divers zijn.

 

Dat kan een probleem zijn, met doelgroepen die veranderen en die tegelijkertijd een individueler nieuwsaanbod willen. Immers: minder diversiteit op de redactie betekent ook minder diversiteit in bronnen.

 

En onze bevolking verandert juist: het CBS voorziet dat Nederland in 2060 bijna 6 miljoen inwoners met een migratieachtergrond heeft. Dat zijn er 2 miljoen meer dan nu, en die zijn dan jonger dan inwoners met een Nederlandse achtergrond, waarvan het totaal met 1 miljoen daalt. Met andere woorden: media veranderen niet of langzaam en onze bevolking verandert wel. De vraag is welke uitdaging dat betekent, voor je democratische functie en voor je marktpositie. De mensen van mvslim weten het wel. Uit onvrede met de beeldvorming in de media (over moslims is meer te melden dan over hoofddoekjes of een baard) begonnen zij mvslim.com, wat 10 miljoen bezoekers per maand trekt.

 

Er zijn mediabedrijven die over diversiteit rapporteren. Buzzfeed bijvoorbeeld. Het bedrijf is langzaam minder wit en heeft meer vrouwen dan mannen in totaal en in leidinggevende posities. Buzzfeed rapporteert over diversiteit – bijvoorbeeld hier - om diverser talent aan te boren: ‘to recruit from the broadest possible pool of talent and have team members with a wide range of experiences and perspectives.’

 

Want daarmee vertel je andere verhalen. Dat maakt een ding duidelijk. Kiezen voor diversiteit is een strategische keuze, net als niet kiezen voor diversiteit dat is.


Op 18 mei organiseren de Vers in de Pers en Sectie Internet een borrel met als thema diversiteit. Wil je meepraten over dit thema? Dan ben je van harte welkom. Meld je hier aan.