Do's & don'ts voor een succesvolle crossmediale titel

zaterdag 23 september 2017

In de tijdschriftwereld is alleen “een blaadje maken” er niet meer bij. Bladenmakers houden zich ook bezig met televisie, online en evenementen. NVJ Tijdschriften organiseert op 12 oktober de bijeenkomst: Do's & don'ts: Hoe groeit een mediamerk uit tot een succesvolle crossmediale titel en welke skills moet je dan beheersen als journalist? Volgens Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle, is het vooral een kwestie van doorgaan. ‘Je kunt niet even achterover leunen.’

Tijdschrifttitels zetten zich tegenwoordig als crossmediale merken in de markt om meer mensen te bereiken en inkomensstromen te genereren. Is daar een succesformule voor? Wat zijn de valkuilen? En wat betekent het voor jou als journalist?

‘Wat je aandacht geeft groeit’, vertelt Hilmar Mulder, hoofdredacteur van Libelle en een van de gasten tijdens het tijdschriftevenement op 12 oktober. In het geval van Libelle.nl kan die uitspraak letterlijk genomen worden, want het aantal unieke maandelijkse bezoekers is gestegen naar meer dan 2,5 miljoen. Om die groei aan te kunnen jagen stelde Mulder een online adjunct-hoofdredacteur aan. Dat deed ze ‘zodat iemand zich verantwoordelijk zou voelen voor online’.

Tegenwoordig vloggen Libelle-redacteuren, schrijven ze blogs en houden ze zich bezig met social media. De redacteuren van het printteam doen mee op projectbasis. ‘Dan komen niet alle taken steeds bij dezelfde persoon terecht. Daarmee ontlasten we medewerkers, want ze doen dit bovenop hun reguliere taken.’

'Ga consequent door'

Haar belangrijkste tip om van online een succes te maken? ‘Ga consequent door, want – en dat is ook meteen de keerzijde van online – het houdt nooit op. Je kunt niet even achterover leunen.’ En voor journalisten die van het woord vlog al onrustig worden: ‘Just do it. Als je over die drempel bent, kom je al een heel eind.’

Meer informatie over het de tijdschriftbijeenkomst

Behalve Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle, komen ook Maria Visser, hoofdredacteur &C, Bram de Leeuw, creatieve strategie &C en Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier weekblad, aan het woord. Moderator is Klaske Tameling. De bijeenkomst wordt gehouden in begint om 16.00 uur in KHL, Amsterdam.