NVF: Investeren in fotojournalistiek, kwaliteit en het vak

dinsdag 8 augustus 2017

Media en organisaties maken steeds vaker gebruik van goedkope stockfoto’s en van foto’s van amateurs of gratis promotiefoto’s van organisaties. Dit komt de kwaliteit van de fotojournalistiek en het vak niet ten goede. Naar aanleiding van klachten van fotojournalisten roept de NVF fotojournalisten op om gedurende één maand foto’s te turven van amateurs bij media, overheid en organisaties waar zij voor werken.

De NVF vraagt fotojournalisten om tussen 15 augustus en 15 september bij hun opdrachtgevers te turven hoe vaak zij gebruik maken van foto’s van stockbureaus of van amateur fotografen. De resultaten kunnen worden gestuurd naar nvf@nvj.nl onder vermelding van Amateurfoto’s. Met de resultaten wil de NVF media en politiek vragen om te investeren in het vak. Media en organisaties moeten niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten maar investeren in kwaliteit en hier ook voor betalen. De politiek kan investeren in de fotojournalistiek door het btw tarief te verlagen, te investeren in opleidingen, innovatie en in het ondernemerschap van fotojournalisten. De NVF wil zich hier hard voor maken en zal de komende maanden campagne voeren.

De NVJ en de NVF zijn samen de campagne ‘Ja, journalistiek heeft een prijs’ gestart.  Op 23 mei overhandigden zij het Witboek ‘Ja, Journalistiek heeft een prijs’ aan Tweede Kamerleden, het NUV en aan de Publieke Omroep.

De NVF roept fotojournalisten op om hun stem te laten horen en om een quote van maximaal 140 woorden met pasfoto in te sturen. Het doel is om een collage van quotes en pasfoto's te maken van mensen die de (foto)journalistiek een warm hard toe dragen. Steun jij de campagne ‘Ja, journalistiek heeft een prijs’ laat dan hier je stem horen.