Stuur je idee in en kom naar de Verhalenmarkt tijdens het Freelancersfestival

woensdag 6 juni 2018

Heb jij een geniaal idee voor een verhaal? Doe dan mee aan de Verhalenmarkt. Tijdens het Freelancersfestival op 23 juni krijg je de kans om je beste verhaal te pitchen aan een vijftal opdrachtgevers.

(foto: Sebastiaan ter Burg)

Als freelancer pitch je makkelijker bij chefs die je goed kent en waar je makkelijk je verhaal kwijt kunt. Anderzijds werken redacties vaak met vaste freelancers. Maar wat nu als je een goed idee hebt en nog niet het juiste medium hebt kunnen vinden? Dan is meedoen aan een pitch misschien iets voor jou.

Wat houdt de Verhalenmarkt op 23 juni in?

Tijdens de Verhalenmarkt krijgen 10 freelancers – afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van de inzendingen - de gelegenheid om hun idee te pitchen tegenover 5 verschillende opdrachtgevers. Je krijgt een minuut te tijd om je opdrachtgever te overtuigen. Hieruit kan een opdracht rollen of een afspraak met een opdrachtgever om verder te praten. De organisatie is in handen van de gelijknamige Verhalenmarkt.   

Wie zijn de opdrachtgevers (en waar zijn ze naar op zoek)?

Wendy Multi Media, Robert Heukels. Wendy is op zoek naar verhalen die onderscheidend zijn (niet overal te lezen zijn); lezers niet achterlaten met slechts het verhaal, maar echt inspireren/motiveren/troosten/informeren/verrijken; echt kunnen raken, een pakkende combinatie kunnen vormen met beeld; voldoen aan het WENDY-DNA: positief, optimistisch, krachtig, hands on; passen in de thema’s liefde, geluk, gezondheid; een zekere mate van urgentie bezitten.

De Groene Amsterdammer, Evert de Vos. De Groene is op zoek naar Nederlandse achtergrondreportages en  voorstellen voor onderzoeksprojecten.

RTV Oost, Henk Jan Karsten. RTV Oost zoekt exclusieve verhalen die relevant zijn voor inwoners van Overijssel. Een verhaal is interessant als het is uitgewerkt als cross mediaal concept: online, radio en televisie aanvullend op elkaar.

VICE Broadly, Noor Spanjer. Het vrouwenplatform van Broadly is op zoek naar verhalen waarvan duidelijk is waarom de freelancer het voor Broadly wil maken, waarom de freelancer het nu wil maken, en welke specifieke invalshoek diegene voor ogen heeft, wat duidelijk kan worden door een potentiële titel.

Brandpunt+, Jeroen Pen. Bij Brandpunt+ wordt gezocht naar constructieve journalistiek. Hoe kan het beter, op welk vlak dan ook. Met name online is er interesse naar interviews met denkers die opvallende inzichten bieden in hoe mens, maatschappij en wereld net even anders kunnen.  

Wil je meedoen aan de Verhalenmarkt? Stuur dan voor 15 juni je idee in

  • Hou je de tekst voor je verhaalidee kort; 15 regels is voldoende. Geef aanvullend ook een korte motivering van enkele regels waarom je dit verhaal wil maken.
  • Formuleer puntig voor een zo goed mogelijke match.
  • Vermeld ook het medium waarvoor je jouw idee geschikt vindt.
  • Stuur daarbij een kort profieltekstje van max. 5 regels over jezelf in.
  • Het team van de Verhalenmarkt maakt een selectie van 10 freelancers die hun ideeën die op zaterdag 23 juni mogen pitchen (afhankelijk van de kwaliteit en kwantiteit van de ideeën). Je krijgt uiterlijk 20 juni bericht of je al dan niet geselecteerd bent.
  • De freelancers die uiteindelijk zijn geselecteerd mogen gratis het Freelancersfestival bijwonen.
  • Zowel leden als niet-leden van de NVJ en Auteursbond mogen meedoen aan de Verhalenmarkt.
  • Je kunt je verhaalidee voor 15 juni sturen naar info@kanaaltwente.nl ovv Verhalenmarkt.
  • Alle ideeën zullen vertrouwelijk worden behandeld en uitsluitend ter selectie worden voorgelegd aan het team van de Verhalenmarkt.

Achtergrond Verhalenmarkt

Naar aanleiding van eerdere successen van de Verhalenveiling zijn bedenkers Jaïr Ferwerda en Sander Heijne op zoek gegaan naar een meer permanente oplossing om freelancers en media bij elkaar te brengen. Dit is de Verhalenmarkt geworden. Verhalenmarkt is een online platform voor journalisten. Freelancers pitchen hier hun ideeën rechtstreeks aan alle media voor wie het mogelijk interessant kunnen zijn. Tegelijkertijd zetten media ook opdrachten uit.