Vloggen voor journalisten vergt voorwaarden

zondag 16 april 2017

Misschien is de nieuwe vorm van journalistiek wel dat je niet een doelgroep hebt, maar een volggroep. Je interviewt alleen de mensen die jou aanspreken en dat is dan de reden dat mensen jou volgen. Het was een van de opmerkingen bij een druk bezochte bijeenkomst van de sectie Internet en Vers in de Pers over 'Vloggen in de journalistiek'. 

Zo'n 80 mensen waren donderdagavond naar Tolhuistuin in Amsterdam gekomen om over dit onderwerp te discussiëren. Tot een eenduidig antwoord kwam het niet. Duidelijk is dat jongeren aangesproken worden door een persoonlijke, authentieke presentatiestijl, maar of zich dat laat mengen met 'echte en onafhankelijke journalistiek' is onzeker. 

Huilen in Italië

De NTR heeft op initiatief van journalist Selli Altunterim het nieuwsprogramma Rauwkost opgezet, waarbij onder andere vlogger Veras Fawaz (bekend van zijn eigen goed bekeken YouTube-kanaal Fijne Vrienden) presenteert, maar dat programma is 'on hold' gezet vanwege de lage kijkcijfers. "De NPO vindt 10.000 views per filmpje te weinig", zei Selli. Namens het NTR-programma was vlogger Veras naar het Italiaanse Turijn gestuurd, om daar bootvluchtelingen te interviewen. De problematiek greep hem zo aan, dat hij uiteindelijk in tranen voor de camera stond. Maar daarvoor had hij eerst brood rondgebracht en geflirt met een meisje in de gaarkeuken. En met dat persoonlijke element onderscheidt zo'n programma zich van een normale journalistieke productie. Werken met vloggers of YouTubers werpt wel een dilemma op. "Want hoe weet ik nu wat oprecht is?", vroeg moderator Hella Hueck zich af. "De ene week maak je een video waarin je reclame maakt voor Domino Pizza's of Coca Cola en het andere moment ben je aan het werk voor de NTR", zei ze richting Veras.

'We zijn geen Enzo Knol'

En volgens Selli is er nog een ander punt bij het gebruik van 'influencers' voor nieuwsprogramma's: "Die jongens zijn de hele week volgeboekt. Die verdienen veel geld. Als ik er eentje nu voor een actualiteitenprogramma zou willen hebben, dan kan dat niet op korte termijn. Ik pleit er dan ook voor om onze eigen talentpoule te beginnen, waarbij jongere presentatoren zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Ik heb ook tegen de NTR gezegd: We zijn geen Enzo Knol en misschien moet je wel tevreden zijn met 10.000 views", aldus Selli. Vlogger Veras zag zelf geen problemen: "Ik maak sowieso geen journalistiek. Wat ik doe is entertainment". Op een vraag van Hella hoe hij het vond voor een zaal vol journalisten te staan zei Veras: "Journalisten zijn best wel aparte mensen. Ze zijn ook way too nieuwsgierig."

Hoofdredacteur als zenderbaas

Dat het commercieel belang van online video-formats groot is, bleek uit het betoog van Quinten Popma van MyChannels. Daarbij worden ook vloggers ingeschakeld. MyChannels is recent gekocht door de Persgroep, die ermee voor dagelijks videovermaak voor de miljoenen bezoekers aan zijn websites wil zorgen. "Ik sprak laatst de hoofdredacteur van het AD. Ik zei hem dat hij op deze manier binnenkort ook zenderbaas wordt." MyChannels moet gebruikers helpen om een weg te vinden in het enorme aanbod van video's online. ,,Op YouTube zijn veel kattenvideo's en andere troep te vinden. Een gewone gebruiker weet zijn weg daar niet in te vinden, daarom zijn we met MyChannels begonnen." Quinten verwacht dat vanaf 2020 zo'n 80% van al het internetverkeer uit het kijken naar video's zal bestaan. "En toonaangevende nieuwssites zijn dan de digitale zenders van de toekomst."

Persoonlijk, regelmatig, oprecht

Studente journalistiek Ineke Boersma toonde haar favoriete vlogs, waaronder die van Matijn Nijhuis, Martine de Jong (Zondag met Lubach) en het duo Vincent Rietbergen/Xander van der Wulp met hun FormatieVlogs. Voorwaarde om populair te zijn is 'dat ze bij zichzelf blijven'. Haar ervaring is dat als het bereik te groot wordt dat ze niet meer persoonlijk zijn. Ook consistentie (op een vast tijdstip een nieuwe aflevering) en de juiste intentie zijn belangrijk. Van haar hoeft vloggen geen onderdeel te worden van het journalistieke onderwijs, 'maar wel het gebruik van YouTube en hoe je goed je video moet editen'. Een docent van de opleiding uit Tilburg zag wel een toekomst voor vloggen in de journalistiek. "Dat wat ze nu doen op school is journaaltje spelen. En dat moet je niet doen. Je moet er zelf staan. Authentiek zijn."

Student journalistiek Dennis Boom maakte foto's van de vlog-avond en plaatste ze op zijn site:

http://www.dennisboom.fhj.nl/fotografie/vloggen-voor-journalisten/

En student journalistiek Julian Klop maakte een verslag:

http://mediaredactie.fhj.nl/index.php/2017/04/20/vloggen-en-journalistiek-gaat-dat-samen/

social media internet-journalisten internet en innovatie ethiek