Nieuws

Aanpassingen auteurscontractenrecht, wat verandert er voor journalisten?

De binnen Europa overeengekomen afspraken uit de DSM-richtlijn zijn omgezet in Nederlands recht. Deze richtlijn heeft als doel om het auteursrecht te moderniseren, zodat rekening kan worden gehouden met technologische ontwikkelingen en nieuwe distributiekanalen. Maar deze richtlijn is ook geschreven om de positie van de makers te versterken. Het omzetten van de regelgeving gebeurt door middel van een implementatiewet die op 7 juni in werking is getreden. Lees meer over Aanpassingen auteurscontractenrecht, wat verandert er voor journalisten?

8 juni 2021

Help, het auteursrecht dreigt te verzuipen!

Het auteursrecht is na artikel 7 van onze grondwet, dat persvrijheid garandeert, misschien wel het belangrijkste recht waarover (foto)journalisten beschikken. Auteursrecht beschermt immers de intellectuele prestatie van een maker. Diens foto of artikel mag niet zomaar door een ander zonder toestemming gebruikt worden. Dat betekent dat het werk dus ook beschermd moet worden, zeker in een digitale wereld, waarin met copy-paste zo’n beetje elk stukje tekst of beeld kan worden gekopieerd. Lees meer over Help, het auteursrecht dreigt te verzuipen!

13 augustus 2020

750 fotojournalisten ondertekenen petitie voor betere tarieven

Vanwege de Corona-crisis is de campagne Journalistiek heeft een Prijs tot nader order uitgesteld. Toch willen we de freelance fotojournalisten één uitslag niet onthouden: de petitie onder fotojournalisten voor meer erkenning en betere tarieven heeft in de afgelopen weken maar liefst 750 handtekeningen opgeleverd. Hiermee wordt de urgentie van de boodschap onderschreven en de wil om door te gaan bekrachtigd. Lees meer over 750 fotojournalisten ondertekenen petitie voor betere tarieven

16 maart 2020

Jop de Vrieze: ‘Dit keer kunnen we echt het verschil maken’

Freelance journalisten en fotojournalisten voeren vanaf deze week gezamenlijk campagne voor betere tarieven en betere voorwaarden. Onderzoeksjournalist Jop de Vrieze doet ook mee. ‘Dit is niet de zoveelste bijeenkomst over hoe zwaar we het hebben. Dit keer kunnen we echt verschil maken. Daarvoor hebben we dan wel zoveel mogelijk mensen nodig.’ Lees meer over Jop de Vrieze: ‘Dit keer kunnen we echt het verschil maken’

11 maart 2020

Wat werknemers moeten weten over de campagne Journalistiek heeft een Prijs

Binnen de campagne Journalistiek heeft een Prijs trekken freelance journalisten en fotojournalisten samen op voor betere tarieven en voorwaarden. De NVJ en vier mediabedrijven gaan gesprekken voeren over betere arbeidsvoorwaarden voor freelancers. Wat zullen de werknemers merken van deze campagne? Onderhandelaar en secretaris Ellen Bonke beantwoordt 4 prangende vragen. Lees meer over Wat werknemers moeten weten over de campagne Journalistiek heeft een Prijs

5 maart 2020
Resultaat 1 - 10  (van 74)

Pagina's

Verfijn resultaten

Trefwoorden