Event 'De waarde van beeld'

Kom op vrijdag 29 november naar het event 'De waarde van beeld' met topsprekers als Maggie Steber, Martijn van der Griendt, Ilvy Njiokiktjien en Jerry Lampen. Op deze dag vieren we dat fotojournalisten met hun beeldbepalende foto’s bijdragen aan het dagelijks debat. Fotojournalisten zijn de ogen en oren van de wereld. 

Lees meer

Samen voor eerlijke tarieven

Als fotojournalisten zijn wij belangrijke brengers van het nieuws. Toch worden we nauwelijks serieus genomen door onze opdrachtgevers. De tarieven voor nieuwsfoto’s dalen al jaren. Rondkomen van fotojournalistiek werk is nog maar voor een enkeling weggelegd. Als we zo doorgaan bestaat fotojournalistiek over tien jaar niet meer. Samen kunnen we dit veranderen. Doe daarom mee met de campagne Fotojournalistiek heeft een prijs. 

Lees meer

Word actief als vrijwilliger

Word actief voor Fotojournalistiek heeft een prijs! Praat en beslis mee over de campagne. We zoeken vrijwilligers om mee te denken en de handen uit de mouwen te steken. 

Meld je aan

Wat willen we bereiken?

Met de campagne Fotojournalistiek heeft een prijs streven we erkenning van het vak na en professionele tarieven. Dit zijn tarieven die vakmanschap en onafhankelijkheid waarborgen en dus in lijn liggen met de tarieven die fotojournalisten in loondienst verdienen. 

Lees meer

Vind jij dat we door moeten met de campagne?



Fotojournalisten aan het woord

Hoe komen ze aan klussen, wat vinden ze van hun vak en hoe kijken ze naar de toekomst van de fotojournalistiek. Fotojournalisten geven een inkijk in de dagelijkse praktijk en vertellen over wat hen bezig houdt. 

Lees meer

Rechtszaak De Persgroep

Freelance fotojournalist Ruud Rogier (Brabants Dagblad) heeft de rechtszaak tegen DPG Media (voorheen De Persgroep) gewonnen. De rechter oordeelt dat het tarief van 42 euro per foto dat hij voor zijn werk kreeg niet billijk is. De rechter heeft het tarief verhoogd naar 65 euro per foto. De rechter heeft voor het eerst sinds de invoering van de wet Auteurscontractenrecht in juli 2015 bepaald waar een billijk tarief op is gebaseerd.

Lees verder

Campagnenieuws in je mailbox

Blijf op de hoogte van de ontwikkeling van de campagne Fotojournalistiek heeft een prijs. Laat hier je e-mailadres achter.

Lobby collectief onderhandelen

De NVJ lobbyt onder andere om collectief onderhandelen mogelijk te maken voor zzp’ers. Dit doet zij omdat zij de positie en de tarieven van zelfstandigen wil verbeteren. Mediaorganisaties zullen pas betere tarieven gaan betalen als zij hierdoor worden gedwongen door een richtlijn of wetgeving of als zzp’ers massaal in actie komen.

Lees verder

Bekijk of jouw tarief redelijk is

Met de tarievencalculator van de NVJ maak je een juiste inschatting over wat je kunt vragen per uur. Bereken hier je tarief!

Tarievencalculator

Fotojournalistiek heeft een prijs

Fotojournalistiek is een vak! NVF heeft de campagne #fotojournalistiekheefteenprijs gelanceerd. Het beeldboek schetst de huidige positie van fotojournalisten binnen de mediasector. Je kunt het hier downloaden

Lees meer over FJHEP