Doen! Proactief denken, voor jezelf én je klanten

We leven momenteel in onzekere tijden. Dat vraagt veel van ons, zeker als freelancers. Maar het biedt tegelijkertijd ook nieuwe kansen! Door proactief te denken blijf je niet alleen zelf lekker bezig, maar kun je jouw klanten zeker in deze moeilijke periode verrassen en helpen.
 
Het is bijna onvermijdelijk: ook voor freelance tekstschrijvers zullen er door de coronacrisis inkomsten wegvallen. Vrees jij magere maanden? En denk je dat je daar niets aan kunt veranderen omdat je afhankelijk bent van opdrachtgevers die al of niet werk voor je hebben? Dat is niet helemaal waar! Want door proactief te denken, kun je jouw klanten ondersteunen. Tegelijk betekent het lekker bezig zijn én brood op de plank.
Hoe je dat doet? Bedenk dat de klanten en organisaties waar je nu al voor schrijft in deze bizarre tijd ook hun eigen klantenbestand of medewerkers willen informeren. Bijvoorbeeld over regels rondom thuiswerken, aangescherpte maatregelen die zij doorvoeren of een verandering van de dienstverlening. Grote kans dat ze behoefte hebben aan een extra nieuwsbrief, persbericht of mailing. Uiteraard met teksten die de juiste toon raken. En dat is nou net jouw vak als freelance tekstschrijver.
 
Dus bel je trouwe klanten en vraag of er behoefte is aan die extra nieuwsbrief of mailing. Misschien heeft jouw klant hier nog niet eens bij stilgestaan. Ga dus niet zitten wachten op een nieuwe opdracht. Stap over op een proactieve houding. Zie het niet alleen als een middel om deze moeilijke periode financieel te overbruggen. Het kan ook een mooi staaltje klantenbinding zijn om er op deze manier voor je opdrachtgevers te zijn.
 
Daphne Doemges-Engelen werkt al ruim zeventien jaar met veel plezier als zelfstandig tekstschrijver. 
 
Tekst: Daphne Doemges-Engelen

Blogs ter inspiratie

In de komende weken publiceren we regelmatig blogs ter inspiratie, blogposts van freelancers die hun ondernemingszin of nuttige tips over ondernemen graag willen delen met andere freelancers.