Van de nood een deugd

Het klonk wel heel ironisch: terwijl om me heen freelancers de ene na de andere klus gecanceld zagen worden, ontving ik eergisteren een mailtje: kun je misschien een column schrijven over het feit dat jij juist méér werk krijgt door deze crisis? Dat had ik namelijk geantwoord op de oproep aan freelance journalisten om door te geven hoeveel werk we al verloren hadden. Ik voelde me haast bezwaard. Column van Jop de Vrieze.
 
Ik kan niet echt zeggen dat het mijn eigen verdienste is namelijk. Ik ben medisch bioloog met een specialisatie in infectieziektenepidemiologie, dus ja, als ik nu geen artikelen zou kunnen slijten zou het wel érg treurig zijn. Daarbij heb ik een master in de wetenschapscommunicatie en heb ik me veel verdiept in de grenzen van de wetenschap en het omgaan met onzekerheid. En dus tik ik het ene na het andere stuk, voor de Volkskrant, De Groene, C2W, Science en Villamedia.
 
Toch denk ik dat ook niet-infectieziektennerds en zelfs niet-wetenschapsjournalisten er in deze akelige tijd met een beetje creativiteit het beste van kunnen maken. Want het coronavirus zelf kan dan je specialiteit niet zijn, op dit moment heeft élke specialiteit raakvlakken met wat er allemaal om ons heen gebeurt.
 
Kennen jullie de bloemkool-oefening nog? Ik leerde hem tijdens de good old Expeditie Bladenmaken, het door de bladensector opgezette meerdaagse workshopprogramma voor freelance journalisten. Zo werkte de opdracht: maak een lijstje met bladen, kranten en websites en bedenk voor elk ervan een fictief artikel over bloemkool.
 
Een paar voorbeelden: voor Quest, een artikel over hoe wetenschappers moderne technieken gebruiken om steeds lekkerder bloemkool te telen, voor Nieuwe Revu een stuk over de bloemkoolmaffia in de Achterhoek. Voor Libelle een artikel waarin vrouwen vertellen over hun voorliefde voor bloemkool, voor Allerhande een special vol bloemkoolrecepten. Voor Playboy, nou je begrijpt ‘m wel…
 
Wat als je die oefening nou een klein beetje aanpast aan de situatie waarin we ons nu bevinden, en dan gaat nadenken: wat voor soort artikelen zou ik kunnen schrijven die nu relevant zijn, vanuit mijn expertise, vanuit huis. Schrijf je vaak over kinderen? Maak een lijstje met spellen of de beste home schooling technieken. Juridische achtergrond? Duik in het arbeidsrecht en leg uit waar werknemers in deze barre tijden op kunnen leunen en rekenen. Psycholoog? Schrijf over hoe om te gaan met gepieker of hoe therapeuten hun patiënten blijven ondersteunen. Een ster in straatreportages? Beschrijf hoe schichtig mensen reageren wanneer je hen te spreken probeert te krijgen.
 
En dan nog dit: wacht niet tot redacties je vanzelf benaderen. Ook zij weten zich wellicht even geen raad met de nieuwe situatie of zijn met alle thuiswerkers het overzicht volledig kwijt. Mail hen dat je inzetbaar bent, stuur een concreet idee of omschrijf wat voor soort stukken jij zou kunnen leveren. Samen komen we deze tijd door.
 
Auteur: Jop de Vrieze